Narodowy przewoźnik Turcji odnotował najwyższy w historii trzeci kwartał pod względem liczby pasażerów, jednak zysk operacyjny spadł o ponad 20 proc. mimo wzrostu przychodów. Turkish Airlines kontynuuje realizację ambitnego planu „2033”, rozbudowując flotę i siatkę połączeń.
W trzecim kwartale 2025 roku Turkish Airlines osiągnęły przychody na poziomie 6,95 mld dolarów, co oznacza wzrost o 4,9 proc. rok do roku. Przychody tylko z przewozów pasażerskich wzrosły o 6,1 proc., co odzwierciedla rosnący popyt na połączenia międzynarodowe i regionalne. W analizowanym okresie linie lotnicze znad Bosforu przewiozły 27,2 mln pasażerów – to najlepszy wynik w historii tureckiego operatora w trzecim kwartale. Przewoźnik zwiększył oferowaną pojemność (ASK) o 8,2 proc., a jej poziom była aż o 43 proc. wyższy, niż w przedpandemicznym roku 2019.
Mimo solidnego wzrostu przychodów i rekordowego ruchu, zysk z działalności podstawowej (operacyjnej) Turkish Airlines wyniósł „tylko” 1,1 mld dolarów amerykańskich, co stanowi spadek o 21,3 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku. Marża EBITDAR (zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją oraz kosztami wynajmu) w trzecim kwartale sięgnęła 29,6 proc., a jej wartość wyniosła 2,1 mld dolarów amerykańskich. Zysk netto wyniósł 1,4 mld dolarów amerykańskich, co oznacza spadek o około 10,7 proc. rok do roku. Na koniec kwartału, wartość aktywów skonsolidowanych przekroczyła 43,2 mld dolarów amerykańskich. Zadłużenie netto na koniec września 2025 roku sięgnęło około siedmiu mld dolarów amerykańskich.
Spadek rentowności jest efektem rosnących kosztów operacyjnych – przede wszystkim paliwa lotniczego, części zamiennych oraz utrzymania silników, z którymi boryka się cała branża, czy pracy (zatrudnienie przekroczyło 101 tys. osób). Dodatkowo obniżeniu uległ tzw. yield, czyli jednostkowy przychód z pasażera. Mimo presji kosztowej – jak podkreśla przewoźnik – popyt na podróże lotnicze utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, a październikowe dane operacyjne potwierdzają ten trend – liczba pasażerów wzrosła o 19 proc., a przewozy frachtowe o 16 proc. w ujęciu rocznym.
Na koniec września 2025 roku flota Turkish Airlines liczyła 506 samolotów – wzrost o 8,4 proc. rok do roku. Przewoźnik-łącznik wszystkich zamieszkałych stale kontynentów kontynuuje intensywny program inwestycyjny – w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wydatki kapitałowe wyniosły 3,6 mld dolarów. Rozbudowa floty wpisuje się w strategię „Turkish Airlines 2033”, zakładającą osiągnięcie ponad 800 samolotów i obsługę 170 mln pasażerów rocznie w perspektywie dekady. Równolegle tureckie linie lotnicze rozwijają segment cargo, który pozostaje jednym z filarów działalności grupy, stanowiąc ważne źródło przychodów w okresach wahań popytu pasażerskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.